Rozpoznawanie e-maili, połączeń telefonicznych, SMS-ów z serwisu Amazon oraz adresów stron internetowych serwisu Amazon

Amazon nigdy nie prosi o podanie danych osobowych w e-mailach, SMS-ach ani podczas rozmów telefonicznych. Oto kilka przydatnych wskazówek, jak ustalić, czy kontaktuje się z Tobą pracownik Amazon, a jeśli nie, to gdzie to zgłosić.

Sposób komunikacji:

Skąd mogę wiedzieć, czy wiadomość e-mail pochodzi z serwisu Amazon?

Sfałszowane wiadomości e-mail typu „spoofing” lub „phishing” mają na celu wyłudzenie Twoich danych osobowych. Zazwyczaj wyglądają tak, jakby pochodziły z serwisu Amazon. Jeśli otrzymasz wiadomość e-mail, która wygląda na pochodzącą z serwisu Amazon, ale podejrzewasz, że jest fałszywa, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Sprawdź rzeczywisty adres i domenę nadawcy w nagłówku e-maila, klikając - w zależności od używanej przeglądarki/urządzenia - na nazwę nadawcy w polu "Od/Nadawca" (oszust może łatwo wstawić fałszywą nazwę jak "Amazon" powiązaną z fałszywym adresem e-mail). Amazon.pl wysyła wiadomości e-mail wyłącznie z domeny @amazon.pl (np. shipment-tracking@amazon.pl, auto-confirm@amazon.pl, no-reply@amazon.pl).

    Uwaga: Jeśli dokonasz zakupu w innej międzynarodowej witrynie Amazon, domena poczty e-mail będzie taka sama jak domena witryny, w której kupujesz (np. wiadomości z serwisu Amazon.pl wysyłane są z domeny @amazon.pl).

  • Linki do oficjalnych stron internetowych Amazon zaczynają się od https://www.amazon.pl lub odpowiedników, jeśli odwiedzasz międzynarodowe witryny Amazon (np. https://www.amazon.fr w przypadku przeglądania francuskiej strony). Prawdziwe strony w witrynie Amazon mają również kropkę przed częścią „amazon.pl”, tj. https://www.„coś”.amazon.pl lub „coś”.amazon.pl. Przykładowo adres strony Amazon Pay to pay.amazon.pl. Sformułowanie przed kropką nigdy nie będzie miało formy adresu IP (ciąg cyfr), jak np. 123.456.789.123/amazon.co.uk/.

    Uwaga: Nigdy nie klikaj linków, nie otwieraj załącznika ani nie odpowiadaj na wiadomość e-mail, która wydaje się podejrzana. Jeśli klikniesz link lub przycisk przez pomyłkę, przed wprowadzeniem jakichkolwiek informacji sprawdź, korzystając z powyższych wskazówek, czy adres internetowy jest prawidłowym adresem Amazon.

  • Amazon nigdy nie prosi o podanie danych osobowych w wiadomościach e-mail.
  • Amazon nigdy nie zażąda aktualizacji informacji dotyczących płatności, które nie są powiązane z zamówieniem złożonym w serwisie Amazon lub usługą Amazon, której jesteś abonentem.

Uwaga: Otwórz Moje zamówienia. Jeśli nie zobaczysz informacji o potrzebie aktualizacji, oznacza to, że wiadomość nie została wysłana z serwisu Amazon.

Zgłaszanie fałszywych wiadomości e-mail i prób wyłudzenia danych: Jeśli podejrzewasz, że otrzymana wiadomość jest fałszywa lub służy do phishingu, wejdź na stronę

Powrót do góry strony

Skąd mogę wiedzieć, czy rozmawiam przez telefon z pracownikiem serwisu Amazon?

Jeśli zadzwoni do Ciebie podejrzana osoba twierdząca, że jest pracownikiem serwisu Amazon, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Amazon nigdy nie prosi o płatność ani nie oferuje zwrotu pieniędzy, którego się nie spodziewasz.
  • Amazon nigdy nie prosi o dokonanie płatności poza serwisem (np. poprzez przelew bankowy, przesłanie danych karty kredytowej pocztą e-mail, przekazanie danych karty podarunkowej przez telefon itp.).
  • Amazon nigdy nie prosi o zdalny dostęp do urządzenia, np. poprzez zainstalowanie aplikacji.
Nie podawaj takiej osobie żadnych danych osobowych i natychmiast zakończ połączenie. Powrót do góry strony

Skąd mogę wiedzieć, czy wiadomość SMS pochodzi z serwisu Amazon?

Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość SMS, która wygląda na pochodzącą z serwisu Amazon, jest to tzw. „smishing”. Ataki smishingowe stają się coraz bardziej zaawansowane: oszuści potrafią wstawiać fałszywe wiadomości do wątków z autentycznymi wiadomościami przysłanymi z serwisu Amazon. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość SMS, która wygląda na pochodzącą z serwisu Amazon (tzw. smishing), pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Fałszywe wiadomości często zawierają powiadomienie o problemie na koncie, prośbę o podanie poufnych informacji, takich jak hasła, lub informacje o należnym Ci zwrocie pieniędzy. Firma Amazon nigdy nie prosi o podanie danych osobowych w wiadomościach SMS.
  • Pamiętaj, że firma Amazon nigdy nie prosi o podanie danych osobowych ani o dokonanie płatności poza serwisem (np. poprzez przelew bankowy, przesłanie danych karty kredytowej pocztą e-mail itp.). Nigdy nie prosi też o zdalny dostęp do urządzenia, np. poprzez zainstalowanie aplikacji.
Jeśli wiadomość SMS wydaje się podejrzana, nie klikaj żadnych linków ani nie dzwoń na podany w niej numer.

Jeśli klikniesz link zawarty w fałszywej albo phishingowej wiadomości e-mail lub SMS lub przekażesz dane osobowe podczas rozmowy telefonicznej i obawiasz się, że dane na Twoim koncie mogą być zagrożone, przeczytaj artykuł o sposobach ochrony konta.

Powrót do góry strony

Czy ta informacja była pomocna?

Dziękujemy za opinię.

Wybierz opcję, która najlepiej opisuje te informacje:

Dziękujemy. Nie możemy bezpośrednio odpowiedzieć na Twoją opinię, ale użyjemy tych informacji, aby poprawić naszą pomoc online.